18/2/13

“Tenim un projecte per governar-nos”

Amb la presentació del Programa de Govern d’Unitat Popular, la CUP defensa que no existeixen només els dos models de CiU i PSC per a Vilanova i la Geltrú  

La Candidatura d’Unitat Popular ha fet aquest dissabte un acte públic al Castell de la Geltrú on ha esbossat els principals eixos i prioritats del Programa de Govern d’Unitat Popular per a Vilanova i la Geltrú sota el títol de “Governem-nos. Una altra Vilanova és possible i necessària”. Davant una seixantena de persones, membres de la CUP han explicat la situació de crisi política en que es troba l’Ajuntament vilanoví i el període de reflexió sobre la governabilitat que s’ha obert arrel de la pèrdua de la qüestió de confiança lligada als pressupostos presentada pel govern de CiU.  

Els membres de la CUP han afirmat no tenir confiança en cap dels dos projectes, “tan en el de CiU, avocat a les retallades i mancat d’alternatives i capacitat de lideratge col•lectiu en el complex trencaclosques polític vilanoví; i el del PSC, gens autocrític i amb bona part de culpa de la greu situació que viu la ciutat sobretot en matèria d’endeutament públic, però també en d’altres camps com l’urbanísitc i que ha mostrat unes formes i pràctiques polítiques que són l’antítesi del que defensem des de l’esquerra transformadora”.   

La CUP ha remarcat que no vol ser còmplice de carreres i projectes personals facilitant el govern de la ciutat als líders que l’han governat durant tants anys. La CUP defensa la política com un compromís ciutadà temporal i no com a modos vivendi, per això “per la CUP la regeneració democràtica i la no duplicitat de càrrecs són una condició indispensable per afrontar qualsevol debat sobre la governabilitat de la ciutat”.


8/2/13

Resum del discurs de la CUP en el debat sobre el Pressupost Municipal 2013

Document de resum (interactiu)  
Vídeo intervenció Marc Font al ple

EL CONTEXT ECONÒMIC  
La principal causa que han fet que la crisi sigui especialment profunda a l’estat espanyol és la bombolla immobiliària, que va ser alimentada pels bancs i caixes, però també per bancs estrangers, bàsicament europeus i per altres entitats financeres internacionals, i per les grans constructores espanyoles. Tot això no cal dir-ho, amb el consentiment indispensable dels diversos governs espanyols i del banc d’Espanya.  

Es creia que l’augment del preu de l’habitatge i les vendes no tindrien mai aturador i ens van abocar a una economia basada en la construcció i “el pelotazo”. Mentre anava augmentant l’endeutament de forma increïble de famílies, constructores, bancs i empreses, el govern espanyol i la resta d’administracions, encantades amb els ingressos que els entraven, es dedicaven a fer grans obres públiques, la majoria d’elles sense sentit ni rendibilitat social per a gran benefici de les grans constructores (OHL, SacyrVallhermoso, FCC, ACCIONA…), precisament les mateixes constructores que sembla que finançaven els comptes en B del PP.

28/1/13

Divendres 1 de febrer decidim sobre del Pressupost Municipal 2013

Divendres la CUP realitza una nova Trobada Oberta, a les 19:00 a l'Ateneu Vilanoví. L'objectiu de la Trobada és analitzar, debatre i decidir el posicionament de la candidatura davant el Pressupost Municipal 2013 que es vota al ple de dilluns 4 de febrer.  

Aquests dies ens trobem en ple procés d'exposició als grups municipals de la proposta de Pressupost Municipal 2013. A partir de tota aquesta informació s'iniciaran les converses i negociacions per a que surti o no endavant en la votació que es farà al proper ple municipal de 4 de febrer. La CUP, fidel a la seva dinàmica de presa de decisions col·lectivament, tal i com hem fet en els darrers pressupostos municipals, convoquem una Trobada Oberta a tota la militància, simpatitzants i votants per informar i analitzar la proposta de Pressupost, l'estat de les negociacions, debatre i finalment acordar el posicionament de la CUP.  

En breu penjarem la informació necessària per no afrontar la Trobada des de zero: us facilitarem la darrera proposta de Pressupost i la lectura que de moment en fem dels seus aspectes principals o que des de la CUP considerem més rellavants.  

Divendres no fallis, vine, participa i decideix!

25/1/13

L’Ajuntament es podria estalviar uns 200.000€ amb la municipalització del servei de neteja

La candidatura va presentar dimarts passat en roda de premsa els seus números sobre la possible municipalització del servei de neteja en dependències municpals que actualment està duent a terme l’empresa Selsa, filial de Fomento de Construcciones y Contratas. Segons aquest estudi si el servei es prestés directament des de l’Ajuntament vilanoví es podria haver mantingut el salari de les treballadores (que s’ha reduït en uns 100€ bruts mensuals) i tot i així representaria un estalvi anual al voltant dels 200.000€. L’estalvi es produiria sobretot perquè s’eliminarien els conceptes de despeses generals, beneficis de l’empresa i l’IVA per un valor total de més de 380.000€.  

Tot i que l’estudi que ha fet l’Ajuntament arrel de la moció presentada per la CUP al darrer ple s’afirma que aquesta municipalització suposaria un sobrecost d’uns 350.000€, des de la CUP s’ha criticat que en aquest estudi hi apareixen 70 treballadores, sense comptar amb les d’administració, mentre que la plantilla actual de Selsa és de 60 treballadores, administració inclosa. A més a l’estudi de l’Ajuntament, en comptes mantenir el salari anterior de les treballadores, s’equipara a l’escala salarial actual de l’ajuntament i s’hi afegeix un import d’uns 200.000€ com a costos socials. Des de la CUP estan convençuts que des dels sindicats hi hagués hagut predisposició a negociar una escala salarial pròpia per aquestes treballadores i els costos socials, a canvi de garantir el sous.

23/1/13

La CUP trasllada una proposta al govern per connectar en bicicleta el centre amb la façana marítima

El passat maig de 2012 la CUP ja va presentar una moció -que va ser aprovada per unanimitat- sobre la matèria, però que no s'ha complert. L'obertura d'un període de subvencions de la Diputació en matèria de mobilitat sostenible, ha fet que la CUP reactivi un tema que entén prioritari i que el govern havia aparcat.  

La bicicleta és un mitjà de transport no contaminant cada cop més utitlitzat pels vilanovins i vilanovines. Tot i que el seu ús és creixent, creiem que l’Ajuntament no destina prou esforços ni planteja les mesures i infraestructures suficients per continuar fomentant-lo.  

Un aspecte estratègic pel que fa l’ús de la bicicleta a la ciutat és la connexió de la xarxa de carrils bici entre les zones de més població i les més freqüentades pels vilanovins/es, ja sigui per motius comercials, laborals, d’oci, etc. Malgrat el nombre molt reduït de carrils bici amb què compta la ciutat, aquesta està mínimament ben connectada en l’eix est-oest mitjançant grans eixos viaris formats per la Ronda Ibèrica, la Rambla Tomàs Ventosa o el Passeig Marítim/ Passeig de Ribes Roges. És en l’eix nord-sud (o mar-muntanya) en el qual la ciutat té un dèficit més important (veure mapa), ja que els carrils existents són inconnexes i els ciclistes solen utilitzar la Rambla Principal o d’altres vies amb els perills i molèsties que això comporta.


15/1/13

El ple de Vilanova aprova estudiar la municipalització del servei de neteja d’edificis municipals

S’aprova la moció d’urgència de la CUP que demana ficar sobre la taula la possibilitat de municipalització de la neteja de les escoles, els centres cívics, l’Ajuntament, biblioteques i altres edificis municipals. La moció sorgeix en ple conflicte laboral de l’empresa SELSA, concessionària del servei i que incompleix els requisits pels quals se la va triar. 

La CUP de Vilanova i la Geltrú va presentar al ple d’ahir dilluns 14 de gener una moció d’urgència referent al conflicte laboral existent a l’empresa SELSA, empresa propietat de Fomento de Construcciones y Contratas concessionària del servei públic de neteja dels edificis municipals, com biblioteques, centres cívics, escoles, museus o el mateix Ajuntament. La moció demanava que amb caràcter d’urgència es faci un estudi exhaustiu on es valori els costos i beneficis que suposaria per l’Ajuntament, les treballadores i la pròpia qualitat del servei, la municipalització de la neteja de les dependències municipals. A més, la moció afegia la necessitat de realitzar un estudi jurídic sobre la municipalització del servei i la possibilitat de rescindir el contracte amb SELSA per incompliment de les condicions per les quals va ser escollida. 

Després de l’acord per unanimitat al ple, el govern i la gerència de l’Ajuntament s’han compromès a tenir els informes i estudis enllestits en tan sols dos dies i ficar sobre la taula la possibilitat real de retornar a titularitat pública la gestió d’aquest servei, fet que significaria que els beneficis d’explotació es destinarien a inversions públiques i repercutirien en una millora de les condicions laborals de les treballadores. 

D’on ve el conflicte a SELSA? 
Durant l’any 2012 es va presentar el plec de condicions per al nou contracte de neteja dels edificis municipals a Vilanova i la Geltrú. El nou contracte, tot i que incloïa els edificis de l’anterior contracte més aquells en els que la neteja es gestionava directament des de l’IMET (escoles de primària, escola de música...) suposava un import substancialment inferior a la suma dels dos contractes de neteja anteriors. L’equip de govern, en diverses ocasions i a preguntes de diferents representants de l’oposició, ha manifestat que la rebaixa del contracte global no afectaria de manera important, ni la qualitat del servei, ni les condicions laborals de les treballadores i que no posaria en perill un nombre significatiu de llocs de treball, i menys aquells que eren indefinits. La realitat, però, ha estat una altra. Des de l’empresa SELSA es va començar a negociar amb les treballadores partint de la base de que s’havien d’acomiadar 21 de les 73 treballadores, 6 de temporals (que ja han estat acomiadades) i 15 d’indefinides. Durant les negociacions, des de l’empresa s’ha demanat a les treballadores que havien de renunciar a part dels seus complements salarials si volien evitar alguns dels acomiadaments, no tots. Aquesta renuncia pot suposar una disminució del 15% del sou d’unes treballadores que actualment cobren al voltant de 900€ per una jornada de 40 hores setmanals. Estem parlant segurament d’aplicar les retallades salarials més dures de tots els treballadors relacionats amb l’ajuntament precisament en el col•lectiu que actualment cobra menys. Per altra banda, sembla que l’equip de govern ha mostrat la seva disposició a augmentar el valor del contracte a canvi de minimitzar els acomiadaments, mentre que en canvi des de l’empresa s’han negat en tot moment a reduir part del seu benefici empresarial. 

Per què la municipalització? 
Des del nostre grup municipal entenem que la privatització de serveis bàsics i essencials de Vilanova i de la majoria de viles i ciutats dels Països Catalans està provocant una disminució de la qualitat d’aquests serveis, de les condicions laborals dels treballadors i del control dels ajuntaments sobre serveis bàsics. A més, la majoria d’empreses concessionàries d’aquests serveis són les grans constructores que han fomentat i s’han lucrat de la bombolla immobiliària i que ara veuen tots aquests serveis essencials com un nou negoci lucratiu, en la majoria de casos en detriment  de les condicions laborals dels seus treballadors i de la qualitat del servei.  

No té cap mena de sentit que un servei com el de la neteja de les dependències municipals on el personal suposa més del 90% de la despesa sigui externalitzat a una empresa privada que n’obté un benefici empresarial elevat, a costa d’explotar els seus treballadors i només per fer la gestió del personal. No entenem perquè aquesta gestió no la fa directament l’ajuntament i destina els diners del benefici empresarial a la millora de les condicions laborals i altres despeses per la ciutat. I el mateix podríem fer extensiu al servei de recollida de la brossa, la neteja viària, la jardineria, o la gestió de les ludoteques i els centres cívics entre altres.

El ple de Vilanova i la Geltrú demana el tancament del CIEs i aprova deixar d’utilitzar l’herbicida Glifosat

Al ple del passat dilluns, a part de la moció d’urgència per a la municipalització del servei de neteja de les dependències municipals, es van aprovar les altres dues mocions defensades per la CUP de Vilanova. 

En la primera moció, presentada per l’APMA (Agrupació per la Protecció del Medi ambient), es demanava bàsicament que es deixés d’utilitzar l’herbicida Glifosat pels serveis de jardineria de la ciutat. Aquest potent herbicida sintètic està fabricat per la controvertida multinacional Monsanto, coneguda sobretot per les seves patents relacionades amb productes transgènic. El glifosat, tot i que està permès a la UE, s’han demostrat perjudicial per la salut humana pels seus afectes cancerígens i per produir defectes sobre els naixements. Tot i que el govern municipal va votar en contra del punt que demanava aturar la seva utilització de forma immediata a la ciutat i demanava una moratòria d’un o dos anys, aquest punt també va ser aprovat amb els vots favorables del PSC, ICV i la CUP. 

Per altra banda, la CUP va presentar una altra moció on es demanava a l’Estat Espanyol i a la Generalitat el tancament immediat dels CIEs (Centres d’Internament per Estrangers). En aquests centres es priva de llibertat a aquells immigrants sense papers que es troben en situació irregular al nostre país i que suposadament han d’entrar en un procés d’expulsió. Es tracta de centres opacs, on s’hi ha negat l’entrada a ONGs i fins i tot al Síndic de Greuges, i on es priva de llibertat als immigrants per una simple falta administrativa, com és la manca d’un permís de residència. A més, aquests centres han estat l’escenari de diverses denúncies de maltractaments, i fins i tot d’algunes morts com ara la d’un jove guineà fa tot just un any al CIE de la Zona Franca encara sense esclarir. El grup de la CUP va aprofitar aquesta moció per denunciar els darrers desallotjaments d’immigrants a la ciutat de Barcelona. Finalment la  moció també es va aprovar amb els vots favorables de tots els grups excepte el PP, que hi va votar en contra.

 En el torn de precs la CUP va instar a que en el procés de revisió del ROM, que tot just s’inicia ara, es permeti a les entitats vilanovines presentar directament les mocions al ple, i que tinguin la capacitat de replicar i de negociar directament amb els grups municipals les modificacions que s’escaiguin durant el torn de debat.

27/11/12

Cap hipoteca a l'Ortoll

La Candidatura d’Unitat Popular de Vilanova i la Geltrú presenta tres mocions al ple municipal del proper dilluns 3 de desembre. Una de les quals tractar sobre la situació urbanística de l'Ortoll  

A la zona coneguda com la Masia d’en Dimas, que pertany al sector de l’Ortoll I segons el PGOU actual, hi ha una superfície important dedicada a equipaments municipals. En aquesta zona hi havia d’anar una nova comissaria de la policia local i es va fer una cessió d’una part dels terrenys per a usos religiosos a la comunitat musulmana.  

Per poder tirar endavant aquests dos projectes es va fer un conveni urbanístic amb part dels propietaris d’aquest solar en el qual feien la cessió anticipada d’aquests terrenys a l’Ajuntament a canvi del reconeixement de drets urbanístics en el futur desenvolupament de l’Ortoll I.  

Actualment, degut a la situació econòmica de l’Ajuntament i de les institucions en general, no sembla que hagi de tirar endavant el projecte de la nova comissaria de la policia local a curt o mig termini i a més, sembla que des de la comunitat musulmana de la ciutat s’ha decidit instal•lar la nova mesquita en un altre indret de la ciutat. A això hi hem d’afegir que s’ha obert a la ciutat el procés per a l’elaboració d’un nou PGOU i aquests drets urbanístics podrien condicionar el debat, ja que suposaria augmentar les càrregues urbanístiques que ja pesen sobre l’Ortoll de cara a una possible requalificació de la zona.  

És per aquests motius que la CUP demana que el ple municipal que l’Ajuntament inicii els tràmits necessaris per anular el conveni urbanístic signat amb els propietaris dels terrenys de la Masia d’en Dimas, deixant així l’Ortoll llire d’hipoteques que després dificultin la seva requalificació i preservació en el procés d’eleboració d’un nou Pla General d’Ordenació Urbanística de la ciutat.

Volem un referèndum ja, tenim pressa

La Candidatura d’Unitat Popular de Vilanova i la Geltrú presenta tres mocions al ple municipal del proper dilluns 3 de desembre. Una de les quals gira entorn l'exercici immediat del dret a l'autodeterminació. 

El recent procés electoral, convocat de forma anticipada després de la mobilització massiva d'una part important de la societat catalana el passat 11 de Setembre, ha estat viscut i entès per totes les forces polítiques que hi han concocrregut com un procés electoral plebiscitari. Dels seus resultats se n'ha d'extreure doncs la postura majoritària de la soceitat catalana entorn de la necessitat o no de convocar un referèndum d'autodeterminació que plantegi la continuïtat o no de Catalunya dins de l'Estat Espanyol.  

Vistos els resultats, doncs, i d'acord amb els posicionaments programàtics públics dels partits que hi han concorregut i obtingut representació, 87 diputats estarien a favor de la convocatòria i 48 hi estarien en contra. Des de la CUP entenem clau, de nou, la pressió d'ajuntaments i societat civil perquè el caràcter plebiscitari d'aquestes elecciones no quedi arraconat per visions interessades.  

A nivell municipal, a Vilanova els vots a les opcions defensores del referèndum d'autodeterminació sumen un total de 18.904 favorables a fer una consulta democràtica, front als 11.135 vots que s'oposen a l'exercici d'aquest dret. Ës per això que la CUP a través d’aquesta moció vol quer l’Ajuntament vilanoví insti al Parlament de Catalunya a preparar la convocatòria d'una consulta democràtica vinculant sobre la independència de Catalunya en el transcurs dels propers dos anys, i mostrar alhora el suport del nostre Ajuntament a l'esmentada convocatòria.

No pagarem el deute, posem-nos-hi

La Candidatura d’Unitat Popular de Vilanova i la Geltrú presenta tres mocions al ple municipal del proper dilluns 3 de desembre. Una de les quals tracta sobre el deute dels municipis  

Als Països Catalans hi ha nombrosos ajuntaments amb greus situacions financeres. Combinació d'una gestió de la despesa en inversió via crèdit potser massa alta, augment de la despesa ordinària per ingressos no ordinaris provinents de la bombolla immobiliària, gestió poc acurada de la contenció pressupostària o altres raons han dut nombrosos ajuntaments a situacions de reducció pressupostària dràstica. Alhora, però, han de fer front de forma obligada al pagament de grans quantitats de diners per al retorn del crèdit, entre amortització del mateix i interessos.  

Per si fos poc, els Ajuntaments que acumulen més deute necessiten de més deute per poder anar pagant l'adquirit, fent que la roda de l'endeutament vagi ensorrant cada dia més l'economia municipal i fent pagar als i les ciutadanes els plats trencats del refinaçament públic dels bancs i de la gestió anterior de les institucions.  

Al final, la ciutadania està pagant les dures conseqüències d'aquestes retallades pressupostàries sense tenir-ne la culpa i empobrint encara més les realitats socials d'aquesta població. Com més deute, més retallades. Com més retallades, menys serveis, drets socials, prestacions, dinamització econòmica i foment de l'activitat. Com menys activitat, menys ingressos per fer front al pagament del deute. Una dinàmica que no té sentit ni visió econòmica i que està empobrint encara més les nostres societats.  

L'Ajuntament de Vilanova es troba en una d'aquestes situacions. Amb gairebé 5 milions d'euros de retallades a efectuar en el pressupost 2013, l'Ajuntament de Vilanova ha de fer front enguany a gairebé 10 milions d'euros de càrrega financera, dels quals un 40% correspon només a interessos bancaris. Davant la impossibilitat, degut a la legislació vigent, d'obligar els bancs a renegociar o acceptar moratòries, com fan amb les empreses privades, la CUP proposa posicionar públicament l'Ajuntament en contra d'aquesta legislació, instant els bancs i l'Estat a no enfonsar més els ajuntaments endeutats aplicant moratòries en el pagament del deute i concedint crèdits públics a l'1% no als bancs privats, sinó a les administracions en situacions financeres difícils.